در این مقاله از دوربین مارکت، یک پاسخ کامل و جامع برای سوال اینترنت اشیا چیست ، برای شما آماده کرده ایم. ابتدا با تعریف اینترنت اشیاء شروع می کنیم. IOT یا اینترنت اشیا یک اصطلاح برای تکنولوژی های متنوعی است که بر بستر اینترنت و با استفاده از آن، اشیاء را هوشمند می کنند و امکان ارتباط آنها را فراهم می سازند.

اتصال وسایل منزل یا یک شرکت یا کارخانه به اینترنت از طریق اینترنت اشیاء سبب می شود تا این اشیاء بتوانند از راه دور فرمان بگیرند، برنامه پذیر شوند یا در شکل پیشرفته تر به وسیله هوش مصنوعی، تحلیل و تصمیم گیری کنند؛ شبیه به فیلم های تخیلی که حالا کم کم به لطف پیشرفت فناوری، به دنیای واقعی ما پا می گذارند.

البته نه به این معنی که تصور کنید همه تجهیزات متصل به اینترنت اشیا کارهای عجیب و غریب هالیوودی انجام می دهند. اینترنت اشیا (IOT) به اتصال هر وسیله به شبکه اینترنت اشاره دارد؛ اما این که در چه سطحی از این اتصال به اینترنت استفاده می شود، به حسگرها و برنامه ها و پروتکل های جانبی هر دستگاه بستگی دارد.

اگر به یاد داستان دیو و دلبر و قصر عجیب و غریب شاهزاده افتادید، طبیعی است. با هوشمند شدن خانه ها و مجهز شدن وسیله های آن به اینترنت اشیاء، هیچ بعید نیست که ساعت خانه شما با جا شمعی تان حرف بزند؛ البته به زبان تکنولوژی IOT .

در ادامه، ضمن بررسی تاریخچه، کاربرد اینترنت اشیا و انواع آن را توضیح خواهیم داد. سپس این مقوله را تخصصی تر کرده و به فواید و مضرات و الزامات امنیتی IOT می پردازیم و برخی از پروتکل های پرکاربرد این فناوری را مثال می زنیم. با معرفی اینترنت اشیا همراه تیم تحریریه دوربین مارکت باشید.

 

تاریخچه IOT چیست؟

اینکه بدانید تاریخچه IOT چیست، کمک کند درک بهتری از آن داشته باشید. هر اصطلاحی اولین بار توسط فردی به کار برده شده و پس از آن مورد توجه قرار می گیرد. اولین بار کوین اشتاین در سال 1999 حین ارائه برای Procter & Gamble (P&G) به اصطلاح Internet of things یا همان اینترنت اشیاء اشاره کرد. در همین سال کتاب “وقتی چیز ها شروع به فکر کردن می کنند” نیز منتشر شد که به موضوع چشم انداز اینترنت اشیا اشاره داشت.

هر چند کمپانی سیسکو تولد اینترنت اشیا را سال 2008 تا 2009 می داند و اشتاین نیز سال 1999 طی یک سخنرانی دقیقا به این موضوع اشاره کرد که اینترنت اشیا چیست؛ اما در دهه 80 در یک دانشگاه به لطف یک دانشجوی خلاق به نام دیوید نیکولز، یک یخچال نوشابه کوکا کولا مجهز به IOT وجود داشت. با این سیستم دانشجویان از پیش می دانستند اگر بخواهند به این دستگاه مراجعه کنند، نوشابه خنک در انتظار آنها است یا خیر.

دهه اول قرن 21 مثل حالا که اشتیاق به توسعه هوش مصنوعی فراگیر است، شوق به گسترش اینترنت اشیا، استارتاپ های مرتبط این زمینه را مدهوش کرده بود و از آن پس با پیشرفت انواع تکنولوژی های مرتبط، به رشد خود ادامه داد.

اینترنت اشیا تنها امواج اینترنت نیست؛ بلکه همگرایی سیستم های میکروالکترومکانیکی، حسگرها، فناوری هایی بی سیم، هوش مصنوعی (AI) و البته اینترنت است.

 

کاربرد اینترنت اشیا چیست؟

اما همه این فناوری ها به چه دردی می خورد و کاربرد اینترنت اشیا چیست؟ میل انسان به رفاه و عطش دسترسی به آن توسط تکنولوژی، ذهن کنجکاو و بی بدیل بشر را به سمت اختراعات و توسعه فناوری هایی برده است که گاها خارج از فهم و تصور ما مردم عادی است. قطعا هدف اصلی توسعه تکنولوژی IOT نیز تامین رفاه بیشتر است که انسان را با زندگی او در عصر تکنولوژی هماهنگ تر می کند.

کاربردهایی برای زندگی شخصی: یک روز عادی را تصور کنید که حدودا صدها فرمان به اشیا مختلف خود می دهید و صدها کار مربوط به اشیا را خودتان مدیریت می کنید. از خاموش و روشن کردن چراغ های خانه توسط کلید برق گرفته تا باز کردن درب پارکینگ با ریموت برای خارج کردن خودرویتان و یا تهیه لیست خرید. حالا تصور کنید که با روشن کردن خودرویتان، درب پارکینگ باز و چراغ های منزلتان خاموش شود و هم زمان یخچال شما بر روی موبایلتان پیغامی بفرستد که می گوید شیر به پایان رسیده است و تا بیرون از خانه هستی می توانی تهیه کنی.

اینترنت اشیا برای طراحان و تولید کنندگان تجهیزات، دنیایی بی حد و مرز ساخته که می توانند با خلاقیت، آن را برای اضافه کردن کاربردهای گوناگون به محصولات خود به کار گیرند. از نمونه های آشناتر اشیا مجهز به iot یا همان اصطلاح اینترنت اشیاء می توان به تلویزیون های هوشمند و یا دوربین مداربسته مجهز به هوش مصنوعی اشاره کرد.

کاربرد های عمومی: البته که کاربرد اینترنت اشیا تنها محدود به تجهیزات رفاهی نیست و می تواند با توسعه در تجهیزات بیمارستان ها، خودرو ها، مدیریت حوادث با نظارت اینترنت اشیا بر زیر ساخت ها و ده ها کاربرد دیگر در خدمت امنیت و سلامتی ما نیز قرار گیرد. یک مثال دیگر از کاربردهای گسترده تر IOT ، خودکارسازی فعالیت های کشاورزی با بهره گیری از سنسورهای پیشرفته است.

 

فواید تکنولوژی IOT چیست؟

صحبت درباره فواید تکنولوژی IOT یا مضرات آن از بحث های چالش برانگیزی است که جامعه شناسی و مردم شناسی را نیز درگیر خود می کند و حتی گاهی بحث را به سمت بررسی سلامت جسمی با پیشرفت اینگونه تکنولوژی ها می برد؛ اما آنچه ما در این بخش و بخش بعدی با شما مرور می کنیم، فارغ از این مباحث بوده و تنها از دید فناوری، مزایا و معایب اینترنت اشیا را بازگو می کنیم.

  • اینترنت اشیا سبب ارتباط بین دستگاه های الکترونیکی می شود.
  • وظایف انسان در مدیریت تجهیزات را کاهش می دهد و سبب خودکار سازی امور می شود.
  • سهولت انتقال داده بین تجهیزات از طریق اینترنت که نقش زیادی در صرفه جویی در هزینه انتقال داده و زمان صرف شده دارد.
  • جمع آوری اطلاعات بسیار زیادی که از توان انسان خارج است نیز مزیت دیگر تکنولوژی IOT است.
  • به عنوان واسطه ای هوشمند، اینترنت اشیاء وظیفه تحلیل بخشی از داده های دریافتی پیش از ارسال به فضای ابری را دارد.
  • امکان اطلاع و بهره گیری از اطلاعات اشیا در هر زمان و مکان از فواید واضح این سیستم نوین است.

نکته: هرکدام از این فواید گفته شده با به کار گرفته شدن در تجهیزات متنوع، کیفیت زندگی، امنیت و سلامتی بشر را بهبود می بخشند؛ مثالی که پیش از این درباره بیمارستان ها زدیم، تنها یک نمونه از این فواید است.

 

مضرات Internet of things چیست؟

حالا پس از این همه تعریف و تمجید از این فناوری وقت آن رسیده است که بگوییم چالش های  Internet of things چیست.

  • هرچه اطلاعات بیشتری از تجهیزات بیشتری با هم به اشتراک گذاشته شوند، با یک حمله هک، حجم بیشتری از دیتاهای شما لو خواهد رفت.
  • با اتصال دستگاه ها به یکدیگر، مدیریت آنها دشوار تر می شود.
  • خرابی در یک دستگاه می تواند عملکرد سایر دستگاه ها را تحت تاثیر قرار دهد.
  • به علت عدم وجود یک پروتکل و استاندارد، به کارگیری کاملا فراگیر اتصال اشیا از برندهای متفاوت به یکدیگر ممکن نیست.

(البته استاندارد های اینترنت اشیاء در حال توسعه و فراگیری توسط سازمان های مختلفی است. به عنوان مثال توسعه Zigbee به عنوان یک شبکه بی سیم بر پایه استاندارد IEEE 802.15.4 یک زبان مشترک برای اشیا مجهز به تکنولوژی IOT ایجاد کرد که به پشتوانه آن بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.)

 الزامات امنیتی اینترنت اشیا

متاسفانه امنیت دستگاه های بهره مند از اینترنت اشیا با سرعت پیشرفت و کاربرد این تکنولوژی، توسعه نیافته است. به عنوان مثال تجهیزات آشپزخانه اینترنت دار مثل یخچال ها به راحتی هک می شوند. حال تصور کنید این فقدان سیستم های امنیتی سبب شود تجهیزاتی مثل ساعت هوشمند یا دوربین های امنیتی یا درب خانه شما هک شون؛. اما راهکار برای امنیت IOT چیست؟

کمپانی های معتبری چون آمازون وب سرویس، خدماتی ارائه کرده اند که فضا را برای اینترنت اشیا ایمن تر می کند. AWS IoT Core سرویسی است که ایمنی و راحتی را به ارتباط بین دستگاه های اینترنت اشیا و فضاهای ابری هدیه می کند.

Calvin نیز یک پلتفرم از کمپانی اریکسون با پروتکل منبع باز است که به دستگاه های IOT امکان صحبت با یکدیگر در یک فضای امن را می دهد.

 

اینترنت اشیا  (IOT)به کجا خواهد رسید؟

روشن است که اینترنت اشیا (IOT) به زودی به شکلی فراگیر در اطراف ما یافت شده و جزء ثابتی از زندگی ما خواهد شد. عواملی چون کاهش قیمت میکرو چیپ ها، اینترنت، سنسور ها و … ، بهره گیری از نتایج آزمون و خطاها، پیشرفت تکنولوژی های کمک کننده چون یادگیری ماشینی و … همه موجب پیشرفت IOT خواهند شد.

شاید امروز کمتر کسی حتی تعریف اینترنت اشیاء را بداند؛ اما قطعا به زودی همه افراد کار با آن را تجربه خواهند کرد. انقلاب نوین تکنولوژی با سرعت باورنکردنی پیش می رود تا حتی قوه تخیل ما را نیز جا بگذارد و فراتر از آن را به حقیقت زندگی ما بیاورد. امیدواریم در انتهای این مقاله به شکل درخوری به سوال اینترنت اشیا چیست پاسخ داده باشیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *