قوانین نصب دوربین مداربسته در فضاهای مختلف

کسب اطلاعاتی درباره قوانین نصب دوربین مداربسته و منع قانونی استفاده از این تجهیزات، پرسشی برای بسیاری از افراد است که اقدام به خرید یا نصب این تجهیزات نموده اند. از آن جایی که این دوربین ها به صورت مستقیم از افراد و فعالیت های آنها تصویربرداری می کنند، نصب این دوربین ها (خارج از چاچوب های تعریف شده) می تواند مانعی برای حریم خصوصی افراد باشد؛ به همین دلیل استفاده از این دوربین ها به عنوان یک پدیده جهانی به چالش بزرگی تبدیل شده است.

مزیت های زیادی که این دوربین ها دارند، بر معایب امنیتی ای که دارد، غلبه می کند؛ بنابراین با رواج استفاده از این تجهیزات امنیتی، قوانین و ملاحظات و در واقع نکات قانونی نصب دوربین مداربسته هم ایجاد شده و به مرور زمان در حال تکمیل هستند.

در این مقاله به بررسی شرایط نصب دوربین مداربسته در فضاهای مختلفی مانند مکان های عمومی و منازل می پردازیم؛ بنابراین اگر یکی از این سیستم ها را خریداری کرده اید و به دنبال اطلاع از قوانین آن هستید، ادامه این مطلب می تواند برای شما مفید باشد.

آیا نصب دوربین مداربسته امنیتی قانونی است؟

دوربین مداربسته اساسا برای نظارت و کنترل بر محیط جهت اهداف امنیتی طراحی شده است و همه تکنولوژی ها و تجهیزاتی که در کنار آن به کار می روند، در راستای بهتر انجام شدن این هدف می باشند. به طور کلی قوانین نصب دوربین مداربسته می گویند که نصب این دوربین ها کار غیر قانونی ای نیست و اگر افراد حاضر در فضا از وجود این دوربین ها اطلاع داشته باشند، استفاده از این دوربین ها کاملا مجاز و قانونی خواهد بود.

در قانون اساسی، مواد زیادی در ارتباط با نصب این دوربین ها و ملاحظات آن در نظر گرفته شده که به طریق نصب، محل نصب و نیز حفظ حریم شخصی افراد تاکید دارند. همه ما با دوربین های امنیتی سروکار داریم و آگاهی از این قوانین و مواد می تواند ما را از دردسرهای زیادی در امان نگه دارد.

مهم ترین قوانین دوربین مداربسته، تاکیدی بر حفظ حریم شخصی همه انسان ها در همه فضاهای عمومی و خصوصی است تا هیچ گاه بدون اجازه از حریم این افراد تصویربرداری نشود. با استفاده از کسب مجوز می توان این دوربین را با علامت های هشدار در محیط های مختلف با کاربری های متنوع نصب کرد و از مزیت های امنیتی آنها بهره برد.

شرایط نصب دوربین مداربسته چگونه است؟

شرایط نصب دوربین مداربسته هم موضوع مهمی است که در تعیین قوانین نصب دوربین مداربسته تاثیر به سزایی دارد؛ بسته به اینکه دسترسی فیلم های دوربین مداربسته در اختیار چه کسانی است و اینکه این مکان یک فضای عمومی و یا یک فضای اختصاصی است، این قوانین تغییر خواهد کرد.

شرایط نصب این دوربین ها هم به شکل ظاهری دوربین و تکنولوژی آن و هم موارد قانونی درباره این دوربین ها بستگی دارد؛ در ادامه این قوانین را در برخی از این مکان ها مورد بررسی قرار می دهیم.

مقررات نصب دوربین مدار بسته در مکان عمومی 

پیش از اینکه مقررات نصب دوربین مدار بسته در مکان عمومی را بررسی کنیم، ابتدا باید بدانیم که هدف از نصب این دوربین ها در فضاهای عمومی چیست؟ فضاهای عمومی به معنی فضاهایی است که افراد زیادی در آن تردد دارند و ورود و خروج به این فضاها نیازمند اجازه و مجوز خاصی نیست. مراکز خرید و اماکن تجاری، پارک، شهربازی، کتابخانه های عمومی، سالن های ورزشی عمومی، اتوبان ها، خیابان ها و کوچه های شهر بخشی از فضاهای عمومی هستند که قوانین نصب خاصی برای این اماکن وجود دارد.

یکی از موارد مهم در این زمینه، هشدار دادن درباره وجود این چشم های ناظر از طریق تابلو و یا تصاویر راهنما است که به افراد گوشزد می کند که در زیر نگاه مسئولین امینت هستند.

قوانین نصب دوربین مدار بسته در کوچه و خیابان هم با اینکه این فضاها در دسترس عموم مردم هستند، شرایط خاص خود را دارد؛ زیرا اگر این دوربین ها به منازل مسکونی و حریم شخصی افراد دید داشته باشند، غیر قاونی خواهند بود؛ در نتیجه بهتر است با رعایت زاویه دید، این دوربین ها را برای برقراری نظم و امنیت و نیز استفاده از تصاویر آنها به عنوان مدرک نصب کنیم.

قوانین نصب دوربین مداربسته در آپارتمان

قوانین نصب دوربین مداربسته در آپارتمان با دیگر فضاهایی مانند ساختمان های اداری متفاوت است؛ زیرا اینجا محلی برای سکونت و زندگی خصوصی افراد است. این مساله سبب می شود که حساسیت مکان نصب این دوربین ها در بخش های مختلف ساختمان اهمیت بیشتری پیدا کند.

قوانین نصب دوربین مداربسته در فضاهای مسکونی به این صورت است که نصب دوربین در قسمت هایی از ساختمان مانند آسانسور و ورودی خانه ها که به داخل منزل افراد دید دارد، غیر مجاز است؛ اما در بخش های مشاعات مانند حیاط، پاگردها، راه پله، لابی، پارکینگ و دیگر فضاهای عمومی ساختمان، مانعی برای استفاده از دوربین امنیتی وجود ندارد. البته به این نکته توجه داشته باشید که تمامی ساکنان ساختمان باید در این زمینه رضایت داشته باشند و با استفاده از تصاویر و تابلوها از وجود دوربین در فضا مطلع باشند.

نصب و استفاده از دوربین های مخفی

تا به اینجا در نکات قانونی نصب دوربین مداربسته درباره دوربین های امنیتی ای صحبت کردیم که حافظ قانون و تامین کننده امنیت در محیط های مختلف هستند. دوربین هایی که در انواع مختلف طراحی و تولید شده و در نهایت از جان و مال افراد محافظت می کنند؛ اما دسته ای از دوربین های امنیتی در بازار موجود هستند که به عنوان دوربین مخفی شناخته می شود. این دوربین ها در اندازه های کوچک طراحی می شوند و توسط افراد قابل تشخیص نیستند.

استفاده از دوربین های مدل مخفی و تصویربرداری مخفیانه از افراد در هر فضایی غیر قانونی بوده و تصاویر این دوربین را نمی توان به عنوان یک مدرک قانونی مورد استفاده قرار دارد. در نتیجه بهتر است این دوربین ها و هر مدل دیگری از دوربین های امنیتی را با کسب مجوزهای لازم مورد استفاده قرار دهید؛ در غیر این صورت با چالش های قانونی مواجه خواهید شد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *