احتمالا شما در کنجکاوی برای پاسخ سوال دیافراگم دوربین مداربسته چیست؟ مشغول دیدن این مطلب هستید. برای پاسخ به این سوال، نگاهی به یک مثال از عملکرد چشم انسان می اندازیم. چشم شما، بر اساس نور محیط و نور دریافتی از صفحه نمایش روبرویتان، دریچه ورودی نور عنبیه چشمتان را برای بهترین کیفیت دیدن، تنظیم کرده است. دریچه دیافراگم دوربین مدار بسته نیز دقیقا همین عمل را انجام می دهد.

درجه نور و زاویه تابش آن در طول شبانه روز تغییر می کند و دوربین مداربسته مانند چشم شما، به وسیله دیافراگم خود، مقدار نور عبوری از لنز را تعیین می کند. در واقع دیافراگم دوربین مداربسته، شبیه سازی پیشرفته ای از چشم انسان برای دستیابی به تصاویری از دوربین است که هم نور مناسب و متعادل و هم کیفیت تصاویر بسیار بالایی دارند.

زمانی که نور بسیار زیادی به لنز دوربین مدار بسته می تابد، دریچه دیافراگم IRIS دوربین مداربسته بسته تر می شود تا لنز بتواند تصویر را ثبت کرده و تصاویری با کیفیت بالا و نور تنظیم شده برای تامین امنیت محیط ارائه کند. در ادامه، نحوه عملکرد دیافراگم دوربین مداربسته را شرح داده و انواع آن را بررسی می کنیم و هم چنین تاثیر آن روی کیفیت تصویر امنیتی را تبیین می کنیم؛ پس تا انتهای این مقاله دوربین مارکت همراه ما باشید.

نحوه عملکرد دیافراگم دوربین مداربسته

نحوه عملکرد دیافراگم دوربین مداربسته چگونه است؟ حتما تجربه کرده اید که زمانی که وارد محیطی پر از نور می شوید، چشم شما برای کسری از ثانیه قادر به دیدن نیست و سپس سنورهای مغز شما فرمان کوچک کردن دریچه عنبیه را صادر می کنند و شما دوباره قادر به دیدن اشیاء اطرافتان هستید.

یا برعکس آن وقتی وارد یک محیط تاریک می شوید، چشم شما بعد از مدت کمی اصطلاحا به تاریکی عادت کرده و می تواند هر آن چه که در محیط پیرامون قرار دارد را تشخیص دهد؛ چرا که دریچه دریافت نور را تا حد امکان گشوده و از تمام منبع نور برای تشخیص استفاده می کند.

دیافراگم دوربین مداربسته نیز به وسیله سنسورهای تشخیص نور، این عملکرد را شبیه سازی می کند. البته این کاملا بستگی به نوع دیافراگم در دوربین مدار بسته دارد که در ادامه این انواع را مرور خواهیم کرد. دریچه دیافراگم دوربین مدار بسته با استفاده از پره ها باز و بسته می شود.

درجه های باز یا بسته بودن را با نماد f نشان می دهند که نشان دهنده نسبت فاصله کانونی به قطر دیافراگم است؛ طبیعی است که با کوچک تر شدن مخرج کسر یعنی قطر دیافراگم، عدد f بزرگ تر خواهد شد؛ به همین علت عدد کنار این نماد با میزان نور عبوری از دیافراگم دوربین مدار بسته رابطه عکس دارد. به عنوان مثال f1 نشان دهده دریچه کاملا باز و f20 دریچه تقریبا بسته است.

ارتباط دیافراگم دوربین مداربسته با دیگر تنظیمات دوربین

دیافراگم دوربین مداربسته، دستگاهی برای تنظیم نور این دوربین ها است که اهمیت زیادی در کیفیت تصاویر دوربین هم دارد. حال که می دانیم دیافراگم Iris دوربین مداربسته چیست؟ باید اشاره کنیم که یکی از تنظیمات دیگر دوربین که تاثیر زیادی بر روی دیافراگم هم دارد، Shutter Speed دوربین مداربسته است که مدت زمان باز بودن لنز و ورود نور را تعیین می کند.

در کنار دیافراگم، تاثیر زیادی بر نور تصویر و کیفیت آن دارد؛ بنابراین می توان گفت که مجموعه این تنظیمات در کنار هم می توانند عملکرد نهایی درست دوربین را تنظیم کنند؛ به طور مثال پایین بودن سرعت شاتر، موجب ورود نور کمتر و تیره شدن تصویر بشود که این موضوع را باید در تنظیم دیافراگم نیز در نظر گرفت. در ادامه انواع دیافراگم دوربین مداربسته را مورد بررسی قرار می دهیم.

انواع دیافراگم در دوربین مدار بسته

پیشرفت تکنولوژی، موجب کاربرد انواع دیافراگم در دوربین مدار بسته شده است. این انواع، قیمت این تجهیزات را تحت تاثیر قرار می دهد. مشخصا در پایان معرفی انواع دیافراگم دوربین مداربسته به این نتیجه خواهید رسید که نوع پیشرفته آن بهترین نوع دیافراگم (آیریس) در دوربین مدار بسته است؛ اما در مقایسه و بررسی با فاکتور قیمت ممکن است نوع ساده یا ثابت آن را انتخاب کنید.

این دیافراگم ها از نظر برخی از فاکتورها در چند دسته طبقه بندی می شوند. به طور مثال نحوه تنظیم نور ورودی یکی از مواردی است که تفاوت بزرگی ایجاد کرده و مدل های مختلفی از دیافراگم ها را روانه بازار می کند. برای پاسخ دقیق به سوال دیافراگم Iris دوربین مداربسته چیست؟ بهتر است انواع دیافراگم را بشناسید. در ادامه با شرح این انواع همراه ما باشید.

. دریچه دیافراگم دوربین مدار بسته ثابت یا همان Fixes Iris

این نوع دریچه دیافراگم دوربین مدار بسته همان طور که از نام آن پیداست، ثابت است و در نتیجه، تغییر شدت نور محیط بسته به قدرت لنز می تواند کیفیت تصویر را تغییر دهد. در نتیجه در محیط هایی که شدت نور بسیار تغییر می کند، با استفاده از این لنز، کیفیت تصویر یکسانی نخواهید داشت. محیط های داخلی که شدت نور در آن ها تقریبا ثابت است، می توانند بدون مشکل از این نوع دیافراگم در دوربین مدار بسته استفاده کنند.

2. دیافراگم دوربین مداربسته دستی یا Manual Iris

دیافراگم دوربین مداربسته دستی، می تواند به صورت manual تنظیم شود. این تنظیمات دستی اغلب برای کاربران کاری طاقت فرسا هستند. این نوع نیر مناسب برای فضاهای داخلی است که بعید است شدت نور کم یا زیاد شود (موضوع دید در شب و تاریکی موضوعی مستقل است) این دوربین ها از این جهت مزیت دارند که با تغییر مکان استفاده یا افزایش و کاهش منایع نور فضا، می توان تنظیمات دریچه دیافراگم دوربین مدار بسته را تغییر داد.

3. دریچه دیافراگم IRIS دوربین مداربسته- اتوماتیک

قطعا بسیار مطلوب است که دریچه دیافراگم IRIS دوربین مداربسته شما به شکل اتوماتیک خود را به شدت نور تطبیق دهد تا همیشه تصویری مطلوب داشته باشید. در این نوع، سنسورها مسئول تشخیص میزان نور و فرمان به دریچه برای باز یا بسته شدن هستند. حرکت خورشید در محیط های بیرونی و شدت و زاویه و تابش نور آن نمی تواند روی خروجی تصویر تاثیر داشته باشد. استفاده از این نوع لنز، قیمت دوربین را افرایش داده و می تواند قدرت فوکوس را تا حد زیادی بالاتر ببرد.

4. دیافراگم  در دوربین مدار بسته – P Iris

کامل ترین نوع دیافراگم در دوربین مدار بسته از نوع اتوماتیک, P iris است. این نوع دریچه نیز اتوماتیک است؛ اما به شدت در برابر تغییرات نور حساس بوده و تغییر آن، فوکوس، میدان دید و وضوح تصویر را تغییر نمی دهد. معمولا در مکان هایی که امنیت وضوح تصاویر در آنجا اهمیت بالاتری از هزینه دارد، از دوربین های مدار بسته مجهز به این دریچه دیافراگم استفاده می شود.

 

تاثیر دیافراگم دوربین مداربسته بر خروجی تصویر

مشخصا نحوه عملکرد دیافراگم دوربین مداربسته بر تصویر تاثیر خواهد گذاشت. تغییر میدان دید یکی از واضح ترین این تاثیرات است. با بسته شدن دیافراگم، میدان دید نیز کاهش پیدا می کند. همچنین هر چه دیافراگم دوربین مداربسته بسته تر باشد، میزان فوکوس روی تصویر بیشتر خواهد شد.

البته همانطور که پیش از این گفتیم، تکنولوژی پی آیریس در دوربین مداربسته، کمک می کند تغییر دیافراگم در دوربین مداربسته بر فوکوس و میدان دید تاثیری نگذارد؛ اما این نتیجه منفی در مدل های اتوماتیک معمولی اجتناب ناپذیر است.

امیدواریم در پایان این مطلب، اطلاعات مفیدی از دیافراگم (آیریس) در دوربین مدار بسته کسب کرده و پاسخ درخوری برای سوال دیافراگم دوربین مداربسته چیست؟ دریافت کرده باشید. ما در تیم تحریریه دوربین مارکت در تلاش هستیم بانک اطلاعاتی مفیدی از تمامی حیطه های مربوط به دنیای جذاب دوربین مدار بسته را تهیه کرده و در اختیار علاقه مندان این صنعت قرار دهیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *